Luisteren, begrijpen, zeggen biedt een pedagogische benadering gebaseerd op de luisterpedagogie (geïnspireerd door het onderzoek van Pierre Péroz) die de nadruk legt op de mondelinge expressie van de leerlingen, waardoor de ontwikkeling van mondelinge vaardigheden en begrip wordt bevorderd.
Wat het boek biedt:
- Een gevarieerde verzameling teksten: sprookjes, gedichten, verhalen, prentenboeken.
- Een focus op actief luisteren en mondeling begrip, centraal in pedagogische activiteiten.
De sterke punten van het boek:
- Opnames van gedichten voorgelezen door acteur Robin Renucci.
- Audio-inhoud (sprookjes, liedjes, gedichten) gemakkelijk toegankelijk met Nathan Live.
- Een methode die mondelinge vaardigheden centraal stelt in het leerproces, waardoor leerlingen beter begrijpen en met vertrouwen kunnen spreken.
Over de auteurs:
- Anne Popet: Ere-pedagogisch adviseur, auteur van talrijke educatieve werken en tools bij Nathan.
- Marie-Thérèse Leclercq: Ere-leraar Frans.
- Hervé Thibon: Gediplomeerd docent beeldende kunst, trainer aan de INSPE van Reims.
Wist je dat?
Meer dan 40 % van de leerlingen in groep 6 worden beschouwd als "moeilijkheden ondervindend" bij het hardop voorlezen van een tekst, en meer dan 30 % hebben moeite met het begrijpen van een tekst die alleen wordt voorgelezen.
Dit boek heeft tot doel deze moeilijkheden aan te pakken door actief een luisterpedagogie te bevorderen en de mondelinge vaardigheden van leerlingen vanaf Cyclus 2 te ontwikkelen.