Het opbouwen van een rustige klassensfeer is een werk dat is gestructureerd in twee assen om leraren te helpen gedurende het hele jaar een rustige en vriendelijke klassensfeer te creëren.
As 1: Een vormingsinstrument voor de leraar
Deze as behandelt de professionele houding en de professionele gebaren die in de klas moeten worden aangenomen om een rustige sfeer te bevorderen:
- Autoriteit en emotiebeheer.
- Uiting van emoties, respect, stemmodulatie en foutenbeheer.
- Ritualistische activiteiten, projectpedagogiek en ruimte-indeling voor een samenwerkende klas.
As 2: Praktische suggesties voor het jaar
Praktische adviezen om leraren gedurende het hele jaar te begeleiden:
- 5 periodes met een gedetailleerd programma om een positieve sfeer te creëren.
- Instellen van rituelen en basisregels vanaf het begin van het schooljaar.
- Creëren van hoogtepunten, zoals de verkiezing van afgevaardigden of de Internationale Dag van het Kind.
De sterke punten van het werk:
- Praktisch advies gebaseerd op de ervaring van de twee auteurs.
- Geteste en goedgekeurde pedagogische suggesties door leraren.
- Inclusief: 1 maand gratis abonnement op Lea.fr.
Over de auteurs:
- Brigitte de Vathaire-Cardona: lerares sinds 19 jaar en docent basisonderwijs sinds 2011.
- Marjorie Piechocki-Iacchetti: lerares sinds 17 jaar, geïnspireerd door de praktijken van GFEN en de coöperatieve pedagogie, opgeleid in Relation d'Aide.
Feedback van leraren:
- "Dit boek biedt ideeën en concrete antwoorden op groepsbeheersingsproblemen."
- "Dit jaar heb ik een groot deel van het werk uit dit boek gebruikt. Het is een klein wonder dat ik als essentieel pedagogisch hulpmiddel beschouw."