Mijn leesdagboek is een motiverend hulpmiddel dat is ontworpen voor leerlingen van de basisschool. Dit dagboek, in een handig klein formaat, moedigt leerlingen aan om actief betrokken te zijn bij het begrijpen en analyseren van de bestudeerde literaire werken. Het biedt een verscheidenheid aan activiteiten om de schriftelijke en artistieke expressie te stimuleren, terwijl het tegelijkertijd een speelse ondersteuning biedt om het leesplezier te vergroten.
Inhoud van het dagboek :
- Verschillende activiteiten : voor een diepgaand begrip van de werken, met oefeningen die geschikt zijn voor alle soorten leerlingen.
- Verschillende vormen van expressie : schrijven, tekenen, gebruik van kleur, tijdlijnen, enz., om elke leerling aan te moedigen zich creatief uit te drukken.
Leerlingen worden uitgenodigd om :
- De referenties van het boek op te schrijven: titel, auteur, illustrator.
- De personages te analyseren : identiteitskaart, beschrijving van mentale toestanden.
- De chronologische volgorde van gebeurtenissen te reconstrueren.
- Hun gevoelens uit te drukken over het werk: passages kopiëren die hen hebben geraakt, of ze nu leuk vonden of niet.
- Hun begrip terug te geven door personages, objecten of plaatsen te tekenen.
- Passages opnieuw te schrijven, vervolgen of wendingen te bedenken om het verhaal te verlengen.
Waarom aannemen? :
- Een praktisch en speels hulpmiddel om het leesbegrip te verrijken.
- Stimuleert de creativiteit van leerlingen door hen verschillende expressiemiddelen aan te bieden (schrijven, tekenen, kleur).
- Een ideaal hulpmiddel om leerlingen te begeleiden in hun leesproces door hen in staat te stellen de bestudeerde werken te analyseren en zich eigen te maken.