De pedagogische gids en het werkboek voor de leerling van de collectie Een dag, een probleem groep 3 bieden een compleet instrument om het onderwijs in het oplossen van problemen in de wiskunde te begeleiden. Gebaseerd op de typologie van Vergnaud, biedt het een duidelijke en gestructureerde voortgang voor het hele schooljaar.
Inhoud van de pedagogische gids :
- Jaarlijkse voortgang : elke week volgt een specifieke typologie van problemen, gebaseerd op de theorie van Vergnaud.
- Indeling van de typische week : een langere sessie aan het begin van de week om de bestudeerde typologie te introduceren of te herhalen, met afwisseling tussen individuele onderzoeken, in kleine groepen en gezamenlijke besprekingen.
- Doelstellingen en stappen van oplossing : elke week worden de stappen van schematisering (staafdiagram), berekeningen en antwoordzinnen in detail uitgelegd.
- Pedagogische begeleiding : om van manipulatie naar schematisering te gaan, met nadruk op begrip door het leren van het staafdiagram.
- Probleemstellingen : voor periode 1 en 2, met projecteerbare diavoorstellingen om de lessen in de klas te begeleiden.
- Antwoorden op de 140 problemen inbegrepen om het volgen van de leerlingen te vergemakkelijken.
Waarom aannemen? :
- Een gestructureerde en progressieve benadering van het oplossen van problemen.
- Gedetailleerde begeleiding om docenten te ondersteunen bij het gebruik van schematiseringsinstrumenten.
- Kant-en-klare bronnen met projecteerbare diavoorstellingen voor een beter collectief begrip.