De programma's van 2015 plaatsen de grafische activiteiten in het domein "Handelen, zich uitdrukken, begrijpen door middel van artistieke activiteiten" en de schrijfactiviteiten in het domein "Het taalgebruik in al zijn dimensies mobiliseren".
Zonder de grafische activiteit te beperken tot de voorbereiding van het schrijven, benadert dit boek grafiek als bijdragend aan de ontwikkeling van de grafomotorische vaardigheden die essentieel zijn voor het leren schrijven.
Het is opgebouwd uit drie grote progressieve delen:
- "De constructie van de motorische beweging", die benadrukt de handvaardigheid, oogcontrole, ruimtelijke organisatie, houding... ;
- "Van spoor naar grafiek", dat de ontdekking van basisgrafische elementen en de verrijking van grafische activiteit in detail beschrijft;
- "Het schrijven", die de verschillende vormen ervan behandelt (hoofdletters, cursief...) en de geschiedenis ervan.
Elk van de drie delen omvat:
- een inleiding die de evolutie van het kind en zijn mogelijkheden in de verschillende behandelde domeinen beschrijft;
- praktische fiches met vermelding van het niveau, de organisatie, de doelstellingen, het materiaal en het verloop van sessies die zijn uitgevoerd en getest in verschillende klassen van de kleuterschool.