Steun op het observeren van de schrijfproblemen van leerlingenEen organisatie in 3 stappen:
- Naar de letters: vanuit grafische patronen bereiden enkele introductieoefeningen de hand voor op de vloeiendheid van de beweging, het behoud en de precisie van de lijn.
- Van drukletters naar cursief schrijven: het omzetten van drukletters in cursieve letters draagt bij aan het memoriseren van hun vorm en aan het identificeren van de aanvals- en afslaglijnen die dienen voor verbindingen.
- Bestudering van de verbindingen tussen letters: dit gebeurt door een indeling die rekening houdt met de "grafische sequenties", dat wil zeggen de verplichte handbewegingen tijdens het schrijven.
Marie-Thérèse Zerbato-Poudou is een erkende specialist in het leren schrijven:
- Een categorisering van letterfamilies om de betekenis van de lijnen (ductus) te trainen.
- De analyse van de vorm van de letters en de bestudering van de verbindingen op basis van een betekenisvol woord, het doelwoord.
- De positionering van alle aanvals- en afslaglijnen van de letters op hetzelfde niveau, halverwege de tussenruimte.
Mijn nieuwe schrijfschrift GS-CP is ook verkrijgbaar in een pakket van 6 exemplaren.