Coöperatieve pedagogieWilt u de klas op een andere manier ervaren, met behulp van coöperatieve pedagogie?
Dit boek geeft u alle sleutels: waarom, hoe, voor wie?
Onderwijzen in een coöperatieve klas is een krachtige pedagogische hefboom om leerprocessen te bouwen die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van elke leerling, de vaardigheden van elk individu binnen de groep te waarderen en specifieke vaardigheden te ontwikkelen.
Dankzij samenwerking, waarbij rekening wordt gehouden met de leerling in al zijn dimensies, wordt een klasomgeving gecreëerd die gunstig is voor leren en plezier hebben in leren voor de vooruitgang van allen.
Opgeleid door Sylvain Connac, maken de auteurs deel uit van de onderzoeksgroep coöperatieve pedagogieën van het IND-E (Institut Notre-Dame d'Espérance) in Angers, onder leiding van Dominique Morandeau.
Zij zijn allemaal leraren die coöperatieve pedagogie toepassen. Ze openen de deuren van hun klaslokaal en delen hun praktijken door de pijlers van coöperatieve pedagogie en de bijbehorende methodologie te presenteren: werkplannen, differentiatie, tutoring, geweldloze communicatie, samenwerkingsadviezen, gedrags- en vaardigheidsgordels, vrije teksten...
Zo behandelen ze alle onderwerpen: klasvoorbereiding, ruimtelijke organisatie van het klaslokaal, lesroosters, werken in workshops, evaluatie van leerlingen, relaties met ouders en partners...
Om u te begeleiden bij de implementatie van een coöperatieve klas, worden concrete tools aangeboden en video's dompelen u onder in het leven van een coöperatieve klas.
Digitale bronnen
Alle bronnen om te raadplegen en/of aan te passen:
- Voorbeelden van werkbladen.
- Aanpasbare ondersteuningsmaterialen om de opstart van uw coöperatieve klas te vergemakkelijken: werkplannen, tutorattest...
- Video's.