Dit praktische werkboek, geïnspireerd op het werk van André Ouzoulias, stelt voor om korte en gestructureerde teksten te schrijven in het eerste leerjaar.
De auteur stelt eenvoudige en goed onderbouwde schrijfopdrachten voor. Ze stellen kinderen in staat om betrokken te zijn en meteen een leesbaar en communicatief stuk te produceren, met slechts minimale spellingcorrecties.
Voorgestelde situaties:
- Generatieve situaties: 15 sequenties waarvan het werk wordt gestart door het lezen van teksten van verschillende genres: gedichten, verhalen, functionele teksten, portretten, brieven, fragmenten uit jeugdliteratuur...
- Levensverhalen: 15 sequenties waarin leerlingen worden uitgenodigd om belangrijke gebeurtenissen, ervaringen (zwembad, vakantie...) te vertellen of zich voor te stellen in de toekomst ("als ik groot ben...").
Het feit dat je kunt terugvallen op deze twee soorten situaties en sjablonen hebt om teksten te produceren, motiveert alle leerlingen, zelfs degenen die moeite hebben.