Een werk om te begrijpen hoe je leerprocessen in de kleuterschool kunt opbouwen en gebruiken.
De sporen zijn niet alleen een foto van wat de leerling op een bepaald moment kan: ze moeten laten zien wat de leerling heeft geleerd.
Om leerkrachten te begeleiden naar dit doel, baseert dit werk zich op talrijke voorbeelden die in de klas worden gebruikt (volgboeken, succesboeken, patenten...).
Het is opgedeeld in twee delen om :
- De verschillende soorten geschreven sporen te definiëren, hun functies te benoemen, en te richten op degene die we in de klas willen benutten.
- De implementatie van de leerprocessen te optimaliseren door het creëren van een originele kennismap.
Dit systeem van de kennismap, dat al jarenlang getest en beproefd is, heeft voordelen :
- Voor de leraar: het maakt de leerdoelen expliciet, het stelt hen in staat hun praktijken te ontwikkelen om leersituaties voor taalonderwijs te creëren, vergemakkelijkt de communicatie met families of collega's...
- Voor de leerlingen: de kennismap is een waardevolle ondersteuning om te vertellen wat ze hebben gedaan, maar ook om te formaliseren en te onthouden wat ze hebben geleerd door de activiteiten in de klas.
De digitale bronnen omvatten :
- Voorbeelden van vooruitgang per competentiegebied;
- Talrijke voorbeelden van bladen voor elk klasniveau (PS, MS, GS);
- 15 vooraf gedefinieerde matrices om gemakkelijk je eigen leerprocessen te creëren.