De nieuwe collectie Hoe doe je dat?, mede-uitgegeven door Retz en het CRDP de Versailles en onder leiding van André Ouzoulias, heeft als doel om innovatieve onderwijspraktijken of -apparaten voor het basisonderwijs te presenteren, die op het terrein met succes zijn uitgeprobeerd en nauwkeurig zijn geëvalueerd. Deze collectie draagt ook bij aan hun opleiding door hen aan te moedigen tot zelfevaluatie van hun professionele apparaten.
De eerste editie van deze collectie behandelt problemen met lezen en schrijven. Wanneer veel leerlingen moeite hebben met lezen, voelen leraren zich vaak machteloos. De Maclé (Modules voor de Verdieping van Lees- en Schrijfvaardigheden) bieden een pedagogisch antwoord op dit probleem.
- een "massieve" interventie in een beperkte periode;
- zeer kleine groepen voor leerlingen met de grootste behoeften;
- diverse activiteiten die zijn aangepast aan de behoeften van elke leerling.
Onder bepaalde voorwaarden, die de auteur probeert te verduidelijken, kan dit apparaat de vooruitgang van de leerlingen met de grootste moeilijkheden versnellen en de heterogeniteit van de klassen aanzienlijk verminderen.
Het boek presenteert een groot aantal activiteiten die zijn uitgeprobeerd in scholen en middelbare scholen in volkswijken in Sarcelles, Argenteuil en Les Mureaux, evenals de gebruikte diagnostische tools. Het geeft ook de behaalde resultaten weer en verduidelijkt welke bijdragen de psychologie, de taalkunde en de didactiek hebben geleverd aan de ontwikkeling van dit apparaat.