Tekst over moeilijkheden in wiskundeGetallen, berekeningen, problemen, logica, tafels van vermenigvuldiging... alles raakt verstrikt!
Vele kinderen hebben moeite met wiskunde.
Voor sommigen kan het een tijdelijke leerachterstand zijn, terwijl anderen van jongs af aan worden geconfronteerd met een verstoelde en aanhoudende ontwikkeling van hun wiskundige vaardigheden.
Dit werk, voortgekomen uit de samenwerking van een logopedist en een gespecialiseerde leraar, biedt referentiepunten en begeleidingsmogelijkheden aan:
- aan gezinnen die proberen het functioneren van hun kind te begrijpen;
- aan gezondheidsprofessionals die belast zijn met het opsporen, diagnosticeren en behandelen van deze stoornissen;
- aan leraren die hun pedagogie willen aanpassen aan deze specifieke behoeften.
Verrijkt met actuele theoretische gegevens over de ontwikkeling en stoornissen van het wiskundig denken, biedt het concrete richtlijnen voor het identificeren, opsporen en begeleiden van "dyscalculische" kinderen en adolescenten.
Na een theoretisch deel waarin definities en evoluties van theoretische modellen worden uiteengezet, maar ook de gevolgen van de stoornis op het leren en het dagelijks leven, richt het werk zich op:
- de manifestaties ervan;
- de waarschuwingssignalen;
- het zorgtraject;
- begeleidingsmogelijkheden.