Tekst over pesten
Pesten: een fenomeen om niet te negeren
Pesten blijft een groot fenomeen, aangezien 10% van de kinderen in groep 3 en bijna 15% in de middelbare school slachtoffer zouden zijn. De mening en het ministerie van Nationale Opvoeding lijken eindelijk de omvang ervan te begrijpen.
Bijgewerkt in een nieuwe, verrijkte editie, richt het boek zich op de oorsprong van pesten: het begrijpen van de mechanismen en het kennen van de gevolgen ervan is essentieel om het beter uit te roeien.
- Hoe pesten definiëren en welke vormen kan het aannemen?
- Wie zijn de hoofdrolspelers?
- Wat is de positie van het Ministerie van Nationale Opvoeding en wat zeggen de officiële teksten over dit onderwerp?
- Bestaat er een typisch profiel van een gepeste persoon?
- Welke tekenen moeten alarmeren?
- Wat zijn de gevolgen op psycho-emotioneel, school-, sociaal gebied op korte, middellange en lange termijn?
- Wie zijn de daders van pesten, vaak vergeten in de literatuur? Waarom hebben zij ook hulp nodig?
- Wat is de rol en positie van getuigen?
Na specifieke antwoorden op deze vragen, worden concrete suggesties aangeboden aan leraren en verschillende professionals die op school interveniëren voor preventie- en remediëringsacties ten behoeve van slachtoffers, daders en getuigen om de betekenis van "samenleven" terug te vinden.
Een ongekend deel, geschreven door Nadine Langbour, laat zien hoe je jeugdliteratuur kunt gebruiken als een instrument voor de preventie van pesten op school (presentatie van de nieuwe categorie van "schools bullying stories" en de pedagogische tools die moeten worden geïmplementeerd).
Bovendien biedt het boek door middel van verhalen over pest-situaties suggesties om te gebruiken met studenten om hun leesvaardigheid te ontwikkelen en hun rol in de opbouw van samenleven te versterken.
Ook vindt u op de website van Editions Retz, www.editions-retz.com , in het gedeelte Uittreksels en bronnen, aanvullende PDF-bronnen om te downloaden (vereist verbinding).