Tekst over schrijven en onderwijsEr bestaat echter een dubbele opmerkelijke paradox binnen het onderwijssysteem: hoewel schrijven het primaire instrument is van intellectueel en schoolwerk, heeft het vaak slechts de status van een eenvoudige overdraagbare vaardigheid.
En hoewel het in grote mate bijdraagt aan de schoolse selectie, is het zelden het onderwerp van een volledige studie.
Gebaseerd op talrijke studies van het schrijven van leerlingen, van de basisschool tot de middelbare school, en getuigend van innovatieve praktijken met gunstige effecten, laat dit boek verschillende belangrijke principes zien om dit onderwijs in de klas te bedenken, te plannen en uit te voeren:
- de leerling beschouwen als een "volwaardig persoon" met al zijn vermogens om te denken, vragen te stellen, te hiërarchiseren, en met zijn gevoeligheid;
- niet geloven dat schrijven slechts een kwestie is van regels en taalnormen;
- meer interesse tonen in herschrijven - wat informatie geeft over het schrijfproces - dan in het eindproduct;
- zijn houding als docent veranderen om gunstige omstandigheden en situaties te creëren voor het schrijven.
Door op een andere manier naar de geschriften van de leerlingen te kijken, door de plaats van schrijven in de disciplines te heroverwegen, door tijd en ruimte te geven, zullen we dit onderwijs revolutioneren en de leerlingen in staat stellen hun vaardigheden te ontwikkelen.