Text over schoolMeritocratisch voor sommigen, ongelijk voor anderen.
De debatten schommelen tussen deze twee visies op school. Tussen degenen die denken dat de school alles kan en degenen die vinden dat ze veel te weinig hulpbronnen heeft tegenover de sociale achtergrond van de leerlingen.
In overeenstemming met de principes van de collectie
Dit werk ontrafelt de mythen en realiteiten die de kwestie van de sociale achtergrond van de leerlingen omringen.
In het eerste deel, "De school kan alles"
De auteurs behandelen mythen zoals:
- "De inclusieve school schaft sociale scheidslijnen af"
- "Ouders werken samen, kinderen slagen"
- "Blootstelling aan dezelfde kennis garandeert gelijkheid"
Het tweede deel, "De school heeft er niets mee te maken"
Geeft inzicht in mythen zoals:
- "De bezochte school maakt alle verschil"
- "Leerlingen uit een volks milieu zijn ongevoelig voor legitieme cultuur"
- "Erfenissen beslissen over alles"
Een werk dat sleutels biedt om recente wetenschappelijke studies te begrijpen en een geïnformeerde mening te vormen.
De auteursrechten van dit werk worden volledig overgemaakt aan ATD Vierde Wereld.